🌾چندی پیش مصاحبه از آقای ملکیان خواندم که تامل بر انگیز و بسیار مهم بود ۰
این مصاحبه توسط روزنامه شهروند انجام گرفته و سایت صدا نت نیز آنرا منتشر کرده است ۰
🌾در این مصاحبه پس از گفتگوی مقدماتی خبرنگار محترم روزنامه از جناب ملکیان می پرسند ؛
راه برون رفت از این مخمصه دردناکی که مردم به آن گرفتار شده اند چیست ؟
🌾آقای ملکیان گرچه با مردم رنج دیده کشور در حوادث ماه آبان همدلی می کنند ولی بی آنکه کمترین اشاره ای به ساختار غیرعقلانی و ضد اخلاقی حاکمیت فعلی کنند بلافاصله پاسخ می دهند ؛
🌾اصلی ترین عنصری که می تواند وضع زندگی مردم را مطلوب سازد فقط کار فرهنگی است و مردم باید در ابتدا ؛ عقاید و عواطف و خواسته های خود را اصلاح کنند ؛
🌾 به نظر می رسد که پیش فرض جناب ملکیان این است که هنوز اکثریت مردم در نابالغی عقلانی بسر می برند و همین سبب بروز این همه مشكلات و سختی ها شده و ریشه غم و محنت های فعلی نه تدابیر غیر عقلانی مدیران کلان مملکت که افکار و رفتار و خواسته های غلط همین مردم است ۰
🌾این فرمایشات ضمن آنکه همه معضلات سخت جامعه را به جنبه های روانشناختی مردم تقلیل داده و از واقعیت جامعه شناختی وضعیت کشور چشم پوشی کرده ؛ ملاحظاتی را به همراه آورده که تصور می کنم طرح بسیار اجمالی آن خالی از فایده نباشد.
🔹١-نخستین پیامد چنین نگاه و ارایه راه حل هایی از این قبیل ؛ تطهیر و تبریه همه کسانی است که بر قدرت سیاسی و اجرایی کشور تکیه زده اند و سبب بروز انواع مشكلات دردناک برای مردم شده اند ۰ زیرا کافی است شما زبان بگشایید و از ساختار غیر اخلاقی و غیر عقلانی فعلی انتقاد کنید ؛ در جواب شما خواهند گفت ؛ مشكل از ساختار نیست شما باید بروید و خودتان را اصلاح کنید شما اگر کار فرهنگی کنید مشكلات کشور نیز به طور اتوماتیک حل خواهد شد ۰
🔹٢-دومین نکته مهمی که در فرمایشات استاد ملکیان ملموس است این است که چنین نظریه ای نوعی آرمان و آرزوی بی روش و در حقیقت خروج از عقلانیت عملی است ۰
زیرا آقای ملکیان نفرموده اند مردمی که از بیکاری ؛ فقر ؛ اعتیاد و هزاران آسیب تلخ و درناک که در اثر بی تدبیری مدیران کلان جامعه بر آنان تحمیل شده و در تامین ساده ترین نیازهای اولیه خود دچا مشگل هستند ؛ چگونه می توانند خدمت ایشان رسیده و داغ ها و غم های خود را کناری نهاده و از طریق ایشان افکار و امیال و رفتار خود را اصلاح کنند ؟
🌾بدون تردید رشد و اصلاح فرهنگی بزرگترین ثروت هر جامعه خواهد بود ولی ایشان هرگز توضیح نداده اند که در یک جامعه بسته ای که بخش مهمی از منابع آموزش و تربیتی ؛ رسانه ای آن در استخدام حکومت هاست چگونه می توان بی توجه به مناسبات ناسالم و ساختارهای نا عادلانه حکومت ها به کار فرهنگی روی آورد و بی اعتنا به واقعیت های جامعه ؛ به اصلاح فردی پرداخت . توجه کنید که در مورد همین اظهار نظر ایشان ؛ افراد تند رو و افراطی با خود وی چگونه رفتار کردند و ایشان را بخاطر یک نظریه ؛ ساده و دلسوزانه آماج بد ترین اتهامات قرار دادند ؛ آیا می توان جدای از این واقعیت تلخ با خیالی آسوده به کار فرهنگی پرداخت ؟
🔹سومین نکته مهمی هم که از ایده جناب ملکیان می توان حدس زد ؛ اندکی و فقط اندکی کم لطفی و عدم همدلی وی با کسانی است که سالها برای آزادی و حقوق مردم مبارزه و زخم ها و رنج های بسیاری را تحمل کرده اند ۰
🌾بی انصافی است اگر تصور کنیم محیط نسبتا آزادی که برای ابراز نظریات جناب ملکیان و سایر دوستان روشنفکر فراهم شده ؛ در اثر عقلانیت مدیران کشور یا معجزه آسمانی بوده ۰
🌾اگر صدای استاد ملکیان و بسیاری از فرهیختگان عزیز این مرز و بوم به گوش میلیونها انسان می رسد و صد البته تاثیر گذار و سازنده است ؛ بی تردید محصول تحمل سخت ترین و شدیدترین محنت و درد هایی است که مردان و زنان شجاع و فرزانه این سرزمین به دوش کشیده اند و بی مزد و منت بستر امنیت بزرگانی همچون جناب ملکیان را فراهم کرده اند تا بی هیچ هزینه ای به کار فرهنگی خود بپردازند.
🔹 ۴- چهارمین پیامد فرمایشات جناب ملکیان ؛ نگاه بدبینانه ایشان به مردم این سرزمین است که پیشتر نیز استاد ملکیان آنها را ساده لوح ؛ زود باور ؛ سطحی و دنباله رو خوانده بود ۰ پیش فرض این نظریه چنین است که این آدمها قادر نیستند که در اصلاح جامعه و تغییر شیوه حکمرانان نقشی داشته باشند ؛ از دست آنها یک کار بر می آید آنهم اصلاح خویش است نه اعتراض به شیوه های غلط حکمرانان
🌾ایده ای که انجمن حجتیه پیش از انقلاب سخت مروج آن بود و در تاریخ علمای شیعه نیز طرفداران بسیار داشت ۰ آنها معتقد بودند که
امر سیاسی متعلق به شاهان و حاکمان است حتی در صورت ظالمانه بودن حکومت ها ما بهتر است به فکر کار فرهنگی و طلب ظهور حضرت امام زمان باشیم.